Een rechtsbijstandsverzekering kan uitkomst bieden wanneer u juridische hulp nodig heeft, bijvoorbeeld bij een arbeidsconflict, een geschil met de buren of een schadeclaim. Toch gaat het in de praktijk niet altijd goed. Soms bent u het niet eens met de wijze waarop uw rechtsbijstandsverzekeraar uw zaak behandelt, of met het standpunt dat de verzekeraar inneemt. In dit artikel leggen wij uit wat een rechtsbijstandsverzekering inhoudt, hoe de dekking werkt, en wat uw rechten zijn als u het niet eens bent met uw rechtsbijstandsverzekeraar.
Wat is een rechtsbijstandsverzekering?
Met een rechtsbijstandsverzekering bent u verzekerd van juridische hulp bij conflicten. Afhankelijk van de polisvoorwaarden en de gekozen modules kan dit gaan om:
-
Arbeidsrecht (bijvoorbeeld ontslag of loonvordering)
-
Consumentenrecht (geschillen over aankopen of diensten)
-
Verkeerszaken (na een aanrijding of schade)
-
Woonrecht (geschillen met verhuurder of aannemer)
-
Letselschadezaken
De verzekeraar schakelt in veel gevallen zijn eigen juristen in om uw zaak te behandelen. Soms werken zij samen met externe advocaten, bijvoorbeeld als er geprocedeerd moet worden.
Problemen met een rechtsbijstandsverzekering
Hoewel de gedachte achter een rechtsbijstandsverzekering goed is, ontstaan er regelmatig klachten over:
-
Beperkte dekking: de verzekeraar stelt dat uw situatie niet onder de polisvoorwaarden valt.
-
Belangenconflict: de verzekeraar kiest een bepaalde juridische strategie die niet in uw voordeel lijkt.
-
Traagheid: behandelaars doen lang over het oppakken of afronden van uw zaak.
-
Beperkte inzet: de verzekeraar wil geen dure experts of procedures starten, omdat dit te kostbaar zou zijn.
-
Afwijzing van hulp: uw zaak wordt helemaal niet in behandeling genomen.
Voor cliënten kan dit frustrerend zijn, zeker als het gaat om belangrijke zaken zoals ontslag of letselschade.
Uw rechten als verzekerde
Bent u het niet eens met de aanpak of beslissing van uw rechtsbijstandsverzekeraar? Dan heeft u belangrijke rechten:
1. Het recht op een externe advocaat (vrije advocaatkeuze)
Op grond van Europese regelgeving (Richtlijn 87/344/EEG) en diverse uitspraken van het Europese Hof van Justitie heeft u in veel gevallen recht op vrije advocaatkeuze. Dit betekent dat u niet verplicht bent om de juristen van de rechtsbijstandsverzekeraar te accepteren, maar zelf een onafhankelijke advocaat kunt kiezen.
Voorwaarden:
-
Dit geldt in ieder geval wanneer er een gerechtelijke of administratieve procedure moet worden gevoerd.
-
De verzekeraar moet de kosten van de door u gekozen advocaat vergoeden, tot het bedrag van de kostenlimiet die in de polis staat.
2. Het geschillenrecht (second opinion)
Vrijwel alle rechtsbijstandsverzekeringen kennen een geschillenregeling. Bent u het niet eens met het standpunt van uw behandelaar, dan kunt u een second opinion aanvragen bij een onafhankelijke externe advocaat. De kosten hiervan zijn voor rekening van de verzekeraar.
3. Klachtenprocedure bij de verzekeraar
U kunt formeel een klacht indienen bij de verzekeraar zelf. Vaak leidt dit tot herbeoordeling van uw dossier door een andere behandelaar of afdeling.
4. Klacht indienen bij Kifid
Indien u er met uw verzekeraar niet uitkomt, kunt u uw klacht neerleggen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Kifid doet een bindende of niet-bindende uitspraak over uw zaak.
5. Naar de rechter
Als laatste mogelijkheid kunt u naar de rechter stappen om uw rechten af te dwingen, bijvoorbeeld wanneer de verzekeraar weigert uw externe advocaat te vergoeden.
Rol van een advocaat in conflicten met rechtsbijstandsverzekeringen
Bij Arslan Advocaten hebben wij ruime ervaring met geschillen tegen rechtsbijstandsverzekeraars. Wij kunnen u helpen met:
-
Het afdwingen van uw recht op vrije advocaatkeuze.
-
Het voeren van een procedure tegen uw verzekeraar.
-
Het opstellen van een second opinion of contra-expertise.
-
Het verhalen van schade als u door de handelwijze van uw verzekeraar financieel benadeeld bent.
Voorbeeld uit de praktijk
Een werknemer wordt ontslagen en wendt zich tot zijn rechtsbijstandsverzekering. De verzekeraar wil geen advocaat inschakelen en stelt dat een intern jurist de zaak kan behandelen. De werknemer wil echter procederen en heeft meer vertrouwen in een gespecialiseerde arbeidsrechtadvocaat.
Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat in zulke gevallen de verzekerde altijd recht heeft op vrije advocaatkeuze. De verzekeraar moet dus de kosten van de gekozen advocaat vergoeden, binnen de grenzen van de polis.
Waarom kiezen voor Arslan Advocaten?
-
Ervaren in conflicten met rechtsbijstandsverzekeringen
-
Specialistische kennis van letselschade, arbeidsrecht en verzekeringsrecht
-
Wij zorgen dat u de advocaat krijgt die u nodig heeft
-
Wij zetten ons maximaal in voor uw belangen, ook tegenover uw eigen verzekeraar