BKR-registratie verwijderen of corrigeren – wat zijn uw rechten en mogelijkheden?

1 november 2025
Foto van Arslan Advocaten

Arslan Advocaten

Snel hulp nodig?

Kies een vestiging

BKR-registratie verwijderen of corrigeren – wat zijn uw rechten en mogelijkheden?

Een negatieve BKR-registratie kan grote gevolgen hebben: u krijgt geen hypotheek, geen lening en soms zelfs geen telefoonabonnement. Toch is een registratie niet altijd terecht. Banken en kredietverstrekkers melden consumenten regelmatig te snel of zonder goede motivering bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Bij Arslan Advocaten helpen wij cliënten om onterechte registraties te laten verwijderen of corrigeren – ook wanneer eerdere verzoeken bij de bank of het BKR zelf zijn afgewezen.

Wat is een BKR-registratie?

Het BKR houdt gegevens bij van alle Nederlanders met leningen of betalingsachterstanden. Denk aan persoonlijke leningen, roodstand, creditcards, autolease of private-leasecontracten. Een registratie is bedoeld om overkreditering te voorkomen, maar werkt in de praktijk vaak als een blokkade voor wie zijn zaken inmiddels weer op orde heeft.

Wanneer krijgt u een negatieve registratie?

  • Bij een achterstand van meer dan 120 dagen;
  • Na beëindiging van een krediet wegens wanbetaling;
  • Bij een betalingsregeling die niet wordt nagekomen;
  • Na schuldhulpverlening of WSNP-traject;
  • Bij fraudeonderzoek door de bank (soms ten onrechte gecombineerd met een EVR-melding).

Registraties worden vastgelegd met coderingen (A-, H-, of bijzondere codes zoals A1, A2 of A3). Die blijven meestal vijf jaar staan, ook nadat de schuld is afgelost.

Wanneer is een BKR-registratie onterecht?

Volgens vaste rechtspraak en de AVG (artikelen 5 en 6) mag een registratie alleen worden geplaatst als deze noodzakelijk en proportioneel is. De bank moet een belangenafweging maken tussen haar belang bij bescherming van de kredietsector en uw belang bij financiële rehabilitatie. Die afweging ontbreekt vaak. De volgende situaties leiden regelmatig tot verwijdering:

  • De achterstand is allang ingelopen, maar de registratie blijft staan;
  • Er was sprake van bijzondere omstandigheden (ziekte, echtscheiding, tijdelijke inkomensdaling);
  • De registratie is niet juist of niet actueel;
  • De bank heeft geen hoor- en wederhoor toegepast of onvoldoende gemotiveerd;
  • Er is sprake van schending van privacy-regels (AVG).

Wat zegt de rechtspraak over BKR-verwijdering?

De rechtspraak bevestigt dat banken niet automatisch vijf jaar mogen registreren. Er moet per geval maatwerk worden geleverd. In veel recente uitspraken werd de registratie verwijderd of de duur verkort omdat de financiële situatie van de betrokkene inmiddels stabiel was.

Hoe kunt u uw BKR-registratie laten verwijderen?

  1. Vraag uw BKR-gegevens op via bkr.nl. Daar ziet u welke coderingen geregistreerd zijn.
  2. Dien een verzoek tot correctie of verwijdering in bij de kredietverstrekker. Die is verantwoordelijk voor de melding.
  3. Voer juridische druk op als het verzoek wordt afgewezen. Een advocaat kan namens u een gemotiveerd bezwaar indienen met verwijzing naar de AVG en jurisprudentie.
  4. Start zo nodig een procedure bij de rechter of het KiFiD.

Hoe lang blijft een BKR-registratie staan?

Een negatieve registratie blijft doorgaans vijf jaar na beëindiging van het krediet zichtbaar. Die termijn is geen absoluut gegeven – de bank kan op verzoek de duur verkorten als uw omstandigheden dat rechtvaardigen. In sommige zaken heeft de rechter bepaald dat zelfs twee jaar voldoende was.

BKR-registratie en letselschade

Ook in letselschadezaken kan een BKR-registratie een rol spelen. Slachtoffers die tijdelijk hun inkomen verliezen, raken soms in betalingsproblemen en worden geregistreerd. Wanneer het letselschadebedrag later wordt uitgekeerd, is herstel van de kredietwaardigheid belangrijk. Wij helpen cliënten om onnodige registraties te verwijderen, zeker als de betalingsachterstand direct verband houdt met het ongeval of een vertraagde schadevergoeding.

Wat kan Arslan Advocaten voor u doen?

  • Wij toetsen of de registratie rechtmatig is en voldoen aan de AVG-criteria;
  • Wij voeren correspondentie met de bank of kredietverstrekker;
  • Wij stellen een juridisch onderbouwd verzoek tot verwijdering op;
  • Wij starten – indien nodig – een procedure bij KiFiD of de civiele rechter;
  • Wij proberen de kosten te verhalen op de financiële instelling wanneer de registratie onterecht blijkt.

Waarom Arslan Advocaten?

  • Ervaren in financieel- en verzekeringsrecht en in procedures tegen banken en verzekeraars;
  • Kosteloze rechtsbijstand mogelijk bij schade, omdat wij de kosten kunnen verhalen op de instelling;
  • Deskundig in privacy- en registratiegeschillen (AVG, PIFI, EVR, IVR, CIS);
  • In heel Nederland inzetbaar, ook online.

Veelgestelde vragen over BKR-registraties

Hoelang blijft een BKR-registratie staan?

Meestal vijf jaar na het aflossen van de schuld. Maar de bank moet een belangenafweging maken; in sommige gevallen kan dat korter.

Kan ik mijn BKR-registratie laten verwijderen?

Ja, als de registratie niet meer noodzakelijk is of niet correct is vastgelegd, kunt u verwijdering vragen. Vaak lukt dit via een juridisch gemotiveerd verzoek.

Wat als de bank weigert?

Dan kunt u een klacht indienen bij het KiFiD of een procedure starten bij de rechtbank. Wij begeleiden dat volledige traject.

Wat kost het?

In veel gevallen kunnen wij de kosten verhalen op de kredietverstrekker. U betaalt dan zelf niets voor onze bijstand.

Vragen of direct advies nodig? Neem gerust contact op met Arslan Advocaten. Wij helpen u graag bij het verwijderen of corrigeren van een BKR-registratie.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Categorieën

Verzekeringsrecht

Recente Berichten

Snel hulp nodig?

Kies een vestiging